ONZE
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID

We bakken ons brood met liefde: wanneer we de ingrediënten selecteren, bij het bakken en wanneer we ons brood naar de winkel transporteren. Daarbij denken we aan onze consumenten, onze medewerkers en de wereld om ons heen. Hier komt u meer te weten over onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Onze kinderen eten wat wij bakken
Dat schreef een van onze bakkers ooit op een stuk papier, dat hij ophing in onze bakkerij. Het beschrijft perfect wat het voor ons bij Pågen betekent om met liefde brood te bakken.

Ons brood moet niet alleen goed smaken, het moet ook van goede kwaliteit zijn. We meten, ruiken en proeven ons brood, gifflar, muffins en toasts om te zorgen dat ze voldoen aan onze strenge eisen. Vier dagen na het bakken moet het brood nog even goed smaken en van dezelfde kwaliteit zijn als op de dag dat het gebakken werd.

Onze bakkerijen worden elk jaar gecertificeerd volgens de BRC Global Standards. Zo krijgen we een bewijs van certificering dat we de strenge normen in de voedingsindustrie naleven.

Kort transport
In het kader van onze inspanningen om klimaatbewust te werken, proberen we de natuurlijke grondstoffen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We hebben onze distributie efficiënt opgezet zodat onze voertuigen zo weinig mogelijk kilometers afleggen. Wanneer onze oude vrachtwagens hun werk gedaan hebben, vervangen we ze door zuinigere exemplaren.

Lokaal geoogst
Onze maalderijen in Lilla Harrie en Göteborg bevinden zich op enkele kilometer van of zelfs vlak bij onze bakkerijen. Ons graan wordt geteeld binnen een straal van 160 kilometer van de maalderijen, wat zorgt voor kortere transporttijden, minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit.

Energiezuinig
Om de impact op het milieu te beperken en nog efficiënter te bakken, zijn we momenteel onze twee bakkerijen aan het verbouwen. Het is een energiebesparend project dat de totale CO2-uitstoot van de bakkerijen met minstens 15% per jaar zal doen dalen.

Het project omvat een aantal verschillende maatregelen, zoals het hergebruiken van energie van het volledige bakproces - de ovens, compressoren, koelmachines en luchtventilatie - en het vervangen van verlichting, ventilatie, pompen en andere apparatuur door meer energiezuinige alternatieven en meer milieuvriendelijke systemen.

Ons doel is, ten laatste tegen 2016, het energieverbruik per gebakken brood met minstens 15% te doen dalen, wat overeenkomt met 3000 ton CO2 per jaar. De energiebesparing is genoeg om ongeveer 1000 woningen een jaar lang te verwarmen.

Minder verspilling
Voedselverspilling is tegenwoordig één van de grootste bedreigingen voor het milieu. Aangezien brood een basisproduct is in veel Zweedse gezinnen, is dat iets waar we bij Pågen aan moeten denken. Bij Pågen gooien we geen brood weg, maar gebruiken we het op andere manieren.

We werken er voortdurend aan om de overschotten te beperken, vooral in de vorm van retours van winkels. We zetten de overschotten om in nieuwe gist of hergebruiken ze als dierenvoeding. Een achttal Zweedse boerderijen voederen hun varkens met ons brood.

Langer vers
Een van de redenen waarom Zweedse gezinnen perfect eetbaar brood weggooien, is het gebrek aan informatie over hoelang een brood echt vers blijft. Dankzij onze zorgvuldig geselecteerde ingrediënten, schonere bakkerijen en efficiëntere verpakking, blijft brood van Pågen langer vers en hoeft het dus niet zo vaak weggegooid te worden.

Tips om droog brood te gebruiken
Brood is een van de voedingsmiddelen die het meest in de vuilnisbak belanden, vaak onnodig. Dit kunt u doen om te voorkomen dat u brood moet weggooien.

• Maak er broodkruim van
• Gebruik het bij het koken, bijvoorbeeld voor wentelteefjes
• Rooster het brood
• Voeder de vogeltjes
• Maak er Zweedse toasts mee

Divers aanbod van bakkerijproducten
Je kunt stellen dat Pågen een diverse bakkerij is. We dragen ons steentje bij tot het zeer breed en gevarieerd broodassortiment dat Zweden rijk is.

Bij Pågen bakken we brood met liefde. Dat doen we als sinds we gestart zijn als klein familiebedrijf in 1878. Vandaag hebben we een familie van 1400 medewerkers uit verschillende landen. Kortom, we bakken dus met liefde van over de hele wereld.

We hebben respect voor en houden rekening met de achtergrond, ervaring, vaardigheden en kennis van elke medewerker. We zijn ervan overtuigd dat we beter kunnen zakendoen als we gebruikmaken van deze diversiteit. Goede ideeën zijn vaak het resultaat van mensen met verschillende perspectieven die als team samenwerken.